
Prevenirea riscului biologic
Pentru a preveni răspândirea germenilor din materialul infecțios, precum și pentru a evita suprainfectarea acestor materiale cu germeni străini, trebuie respectate anumite reguli de ordine interioară:
- Este strict interzis accesul persoanelor străine în laborator
- Intrarea în laborator și participarea la lucrările practice se va face numai după audierea și însușirea regulilor de protecție a muncii (dovedită prin semnătură pe un proces verbal)
- Intrarea în laboratorul de microbiologie necesită purtarea obligatorie a echipamentului de protecție (halat cu mâneci lungi). Se recomandă ca echipamentul de protecție să fie păstrat și spălat separat de hainele utilizate în exterior.
- Toate produsele biologice vor fi considerate ca potențial infectante
- Consumarea de alimente și băuturi, introducerea în gură a oricărui obiect din laborator, ducerea mâinilor la față în timpul lucrului în laborator sunt strict interzise.
- Este interzisă aducerea în laborator a obiectelor de uz personal
- hainele, servietele, gențile, vor fi lăsate în vestiarul special amenajat
- este permisă aducerea în laborator a materialelor de scris și a lucrurilor de valoare, acestea din urmă fiind așezate în laborator în locuri special amenajate.
- Este interzisă intrarea în laborator în lipsa unui cadru didactic
- Nu este permisă fuga sau mersul rapid prin laborator
- Lucrul în laboratorul de microbiologie implică contact cu material infecțios! Pentru a preveni accidentele de lucru, este necesară urmarea strictă a metodelor de lucru și a regulilor de dezinfecție și antisepsie:
- însămânțările se fac la flacără, flambându-se gâtul recipientelor la deschidere și la închidere
- ansa și acul de platină se sterilizează înainte și după folosire prin încălzire la roșu, iar portansa se va flamba
- pipetele și lamele de sticlă contaminate nu se vor decontamina la flacără, ci se scufundă după folosire în recipiente cu soluție dezinfectantă existente la mijlocul fiecărei mese. Tot în aceste recipiente se vor introduce lamele și lamelele de sticlă folosite
- cutiile Petri, eprubetele, sau alte recipiente și materialele contaminate se introduc după lucru în găleata de infecte care va fi autoclavată
- manipularea aparatelor se va face respectând instrucțiunile de folosire specifice
- atenție la manipularea substanțelor caustice și inflamabile
- în cazul răspândirii accidentale a materialului infecțios, va fi anunțat cadrul didactic care conduce lucrările și care va indica măsurile de dezinfecție
- După terminarea lucrului mâinile se decontaminează prin spălare cu apă și săpun, sau cu soluții hidroalcoolice.
- Fiecare student are obligația de a-și supraveghea spațiul de lucru, păstrând ordinea și curățenia:
- fiecare student își va alege locul de lucru la începutul primei lucrări practice, loc pe care și-l va păstra până la încheierea modulului
- orice alterare a suprafeței de lucru sau a diferitelor obiecte adiacente spațiului de lucru propriu produsă exclusiv din vina studentului, va fi penalizată
- orice alterare existentă a zonei de lucru va fi consemnată cadrului didactic la începutul lucrării practice
Activitatea didactică
- Studenții au obligația să participe la toate formele de activitate didactică prevăzute în planul de învățământ
- Se permite recuperarea a maxim 50% din numărul orelor de lucrări practice
- Asistentul de grupă are dreptul de a da afară de la lucrările practice studenții care au alte preocupări decât cele din tematica orei de laborator sau pe cei care nu și-au însușit cunoștințele aferente bunei desfășurări a lucrării practice.
Evaluarea cunoștințelor
- Metodologia de examinare respectă Regulamentul didactic și de activitate profesională a studenților din ciclul de licență și master UMFST-REG-15.
- în nota finală, ponderea punctajelor este următoarea:
- Examen practic: 30%
- Examen teoretic: 70%
- Se aplică o singură rotunjire de notă, la final
- Un examen se promovează prin obținerea notei minime (cinci) la examene
- În caz de fraudă la examen, studentul nu promovează examenul respectiv și va fi sancționat conform regulamentului UMFST
- Contestațiile la examenele scrise se depun la Disciplină, în termen de 24 de ore de la afișarea rezultatelor în catalogul online.
- Contestația formulată de către un student poate privi doar propriile rezultate. Studentul are dreptul de a de a primi explicații din partea cadrului didactic examinator.
